Doorgaan naar hoofdcontent

Juf Laurence post-corona

In tijden van Corona

Leraar maakt samen met twee leerlingen een pakkende video met een boodschap voor de wereld

Leraar Michiel Crijns van de Sancta Maria-school in Leuven maakte met de twee meisjes die toch naar school kwamen tijdens de lockdown een video. De video kreeg de titel ‘Liefde in tijden van corona’“We moeten de raadgevingen opvolgen, maar we moeten ook uitgaan van de kracht van mensen. Een universele kracht is de hoop die wij stuk voor stuk koesteren, en dat wilden we met de video overbrengen”, zegt Crijns. Met deze videoboodschap willen zij een boodschap van hoop verspreiden en hopen zij dat ook na de Corona crisis de collectiviteit en de kracht van mensen samen het verschil zullen blijven maken. De volledige video kan je hier bekijken.

Het beste uitzicht komt na de zwaarste klim

De Coronacrisis woedt nog volop maar tegelijkertijd tekenen zich de contouren af van een wereld na Corona. Maar hoe zal die eruit zien? Zal iedereen armer worden na de enorme klap die de wereldeconomie incasseert? En hoe zullen we in de toekomst werken en ons bewegen? Of naar onze privacy kijken?
De crisis heeft mij diep geraakt als persoon. Niet alleen staat mijn afstuderen op de helling, ook het begeleiden van mijn kinderen, de niet aflatende zorg en toch de angst om hoe het allemaal zal lopen in de toekomst. Toch laat ik deze angst niet in de weg staan. Ik hou me zinvol bezig met mijn eigen mini-klas thuis. 

Vanuit mijn veilige thuiscocon, merk ik dat mijn kinderen veel intenser spelen en elkaar herontdekken. Broers en zussen spelen met elkaar en leren zelfs op een goede manier ruziemaken! Wat bedoel ik nu met 'goed ruziemaken'?! Leren ruziemaken is even belangrijk als leren samenspelen. "Hoe los je een conflict op?", "Hoe zorg je ervoor dat je nog nadien kan samenspelen ondanks het conflict?". Dit zijn belangrijke inzichten die kinderen nu écht leren omdat ze op elkaar en op niemand anders zijn aangewezen. Zo fijn om dit proces van dichtbij te kunnen volgen. 


Ik weet dat ik dit intens contact wel hard zal missen binnenkort. Ik weet alvast dat dit ons als gezin dichterbij elkaar heeft gebracht.

Als de wind van verandering waait, bouwen sommige mensen muren en anderen windmolens 

Door deze crisis ben ik tot het besef gekomen dat wij best wel creatief uit de hoek kunnen komen. We maken grappige filmpjes en gaan op zoek naar oplossingen om onze dagen zo zinvol mogelijk te kunnen doorbrengen. We zijn flexibel en passen ons redelijk gemakkelijk aan de nieuwe situatie aan. Zonder deze noodzaak hadden we nooit de burgerzin bereikt die we vandaag ervaren. 
Als je wilt, kan je echt wel het verschil maken! 

Never stop learning because life never stops teaching 
Ik ben nog steeds juf Laurence. Een juf die klaarstaat voor de leerlingen én voor haar collega's. Ik geef me nog steeds 100%. Ik word nog steeds blij als ik denk aan "de school". Ik ben nog steeds ik, maar misschien toch een beetje anders... Een versie van mezelf die meer stilstaat bij onverwachte gebeurtenissen en de impact ervan op ons normaal leven en de wijze van lesgeven. Een juf die digitaal sterk in haar schoenen staat en die haar grenzen heeft verlegd. Een juf die de laatste tijd ook heel veel heeft bijgeleerd. Daar ben ik ook best trots op!

Loslaten betekent niet altijd opgeven. Het is accepteren dat sommige dingen niet zijn zoals jij wilt

Ik heb geleerd dat niet altijd alles verloopt hoe ik het in gedachten heb.
'In't echt lesgeven' blijft de max... Toch ben ik blij dat ik heb mogen proeven van het digitaal lesgeven. Waar ik eerst even raar opkeek toen men sprak over 'instructiefilmpjes' of over 'ingesproken powerpoints', kan ik met trots vertellen: JA! Dat ken ik én dat heb ik al gedaan. Wat een troef!

De kracht van de natuur...
Lesgeven in een klaslokaal met 24 leerlingen lekker dichtbij elkaar zal voor de komende tijd not done zijn. Het is het moment bij uitstek om aan outdoor teaching te doen. Samen met de klas naar buiten gaan waar de leerlingen bijna automatisch de sociale afstand van 1,5 meter nemen. Niet omdat het moét, maar omdat de natuur zo groot is en hun ontdekkingsmogelijkheden zo omvangrijk zijn! Laat ze rekenen met bloemen, stenen of blaadjes. Laat hen een leerrijk spel spelen waarbij ze actief bezig zijn. Bekijk samen eens verschillende planten of diertjes die je buiten tegenkomt... De mogelijkheden zijn oneindig!

Het is aan ons om deze situatie positief te benaderen en er alles uit te halen wat we kunnen!

Always look on the bright side of life!

Groetjes van Laurence

Reacties

  1. Mooi om te lezen dat je in deze tijd veel mogelijkheden ziet. We horen op het nieuws wat niet meer mag en welke regels we moeten volgen. Deze positiviteit hebben we nodig!
    Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Filosoferen in Corona tijden

Hoe de de wereld er straks uitziet is niet te voorspellen. Maar we kunnen haar wel helpen vormgeven. Als ik in de mogelijkheid ben, maak ik graag tijd om tussen het dagelijkse werk door één of ander interessant artikel te lezen. Dat is in deze Corona tijd niet zo eenvoudig, vooral nu mijn jongste dochter volop aan haar zindelijkheidstraining is begonnen. Het interview met de filosofe Daan Roovers vond ik de moeite waard om met jullie te delen. De Nederlandse filosofe Daan Roovers is van mening dat niet iedereen door de lockdown gelijk behandeld wordt. Volgens haar ontstaat er misschien een soort oppervlakkige egaliteit, maar het coronavirus is zeker geen gelijkmaker, zegt zij. ‘Ouderen worden harder geraakt dan jongeren - mannen meer dan vrouwen - mensen met overgewicht meer dan mensen die dat niet hebben. Als de samenleving langzaam weer open wordt gesteld, mogen jonge mensen waarschijnlijk meer dan ouderen. En dat is ook redelijk te verdedigen.’ Een feit is dat men voor th

Mijn verhaal (in het kort)

Mijn verhaal (in het kort) 😊  De meeste dromen zijn bedrog... maar deze niet!  Van jongs af aan droomde ik ervan om juf te worden. Ik herinner me nog steeds juf Nadine van het tweede leerjaar. Ik keek enorm naar haar op, ze was mijn grote voorbeeld. Zij zorgde voor het kleine vonkje dat later zou uitgroeien tot mijn passie en dat is lesgeven.  Vanaf die tijd speelde ik steeds "schooltje" met mijn nichtjes en zusjes en je hoeft je niet af te vragen wie telkens de juf was.  Ik gaf les over de planeten en de maaltafels. Het schoonschrift moest ingeoefend worden... , ik was niet te stuiten. De dag dat mijn jongere zus naar het eerste leerjaar ging heb ik haar, of ze het nu wilde of niet, elke dag met haar huiswerk geholpen. Ze moest en zou oefenen! Let it go!  Opgroeien betekent ook een beetje loslaten... Jeugddromen vervaagden en op mijn achttiende studeerde ik af aan het Sint-Lievenscollege te Antwerpen. Ik vertrok op een lange buitenlandse reis en dacht helemaal