Doorgaan naar hoofdcontent

100% handmade boekje

"Het is de hoogste kunst van de leraar om vreugde te creëren in creatieve expressie en kennis" Albert Einstein 

Na een hele brok leerstof te hebben verwerkt is het fijn dat deze op een toffe manier wordt afgerond. Leerlingen hebben best veel energie en tijd gestoken in de nieuwe leerstof en uit ervaring heb ik gemerkt dat de kennis na enige tijd wel eens durft te vervagen. 
Ik vertel je op welke fijne manier je een lessenreeks kan afronden en de vruchten ervan in de toekomst nog kan plukken.

Alles in één: auteur, boekbinder én ontwerper

Hoe handig zou het zijn dat bepaalde leerinhouden in kleine boekjes gevisualiseerd zijn? En die daarbovenop nog eens zelfgemaakt zijn door de leerlingen? Ja, je hebt het goed gehoord: ze maken zélf hun boekjes en kiezen zélf wat erin komt te staan over de leerstof. 
De leerlingen zijn zelf auteur. Zij bepalen de inhoud van hun eigen boekje van 8 pagina's (voorblad mee inbegrepen). Ze kiezen zelf wat ze erin zetten en dat is alles wat ze nodig hebben om de leerstof te begrijpen. Het kan gaan over een stappenplan, een tekening, voorbeelden die verduidelijking geven, moeilijke begrippen, enzovoort. Handige leermethode, ook voor later, wanneer ze veel leerstof te verwerken krijgen!
Op het einde van een les(senreeks) gaan de leerlingen zelf aan de slag met het plooien van hun boekje en beslissen ze hoe het wordt vormgegeven én wat er in komt te staan.

Stappenplan

Het boekje plooien is heel eenvoudig en wordt door de leerkracht aangeleerd a.d.h.v. een stappenplan. Ik heb het zelf al toegepast in een derde leerjaar en dit was heel haalbaar. 
Hieronder vind je de verschillende stappen:
1. Vouw je papier in twee

2. Plooi je papier nogmaals in twee tot een smalle strook

3. Plooi je papier terug zodat je een kruis maakt met je vouwlijnen en leg het zo terug  op tafel 







4. Knip tot aan de middellijn (tot aan de geplooide zijde)







5. Vouw je papier nu volledig open







6. Plooi je papier om op de middellijn







7. Duw de uiteinden naar elkaar toe en het boekje klapt vanzelf op de juiste plaats in elkaar







"De nuttigste boeken zijn die, waarvan de lezer zelf de helft maakt" Voltaire
Wanneer je de leerlingen hierin goed begeleidt en zij er vertrouwd mee worden, heeft deze aanpak verschillende voordelen:
  • De leerlingen kiezen zelf wat ze noteren in hun boekje en de inhoud is dus aangepast aan hun eigen leerniveau
  • Ze gaan actief nadenken wat ze in hun boekje willen schrijven en verwerken op deze manier nogmaals de leerstof
  • Ze kunnen het boekje bijhouden en later nogmaals inkijken bij het maken van oefeningen

Iedereen wordt bibliothecaris 

Het is fijn om te weten dat de leerlingen, wanneer je dit verschillende keren toepast, hun eigen bibliotheek zullen creëren. Zij kunnen hier dan steeds op terugvallen wanneer zij oefeningen maken en het belangrijkste feit is dat de inhoud helemaal is aangepast aan hun noden! 
Ben je helemaal overtuigd en wil je het ook eens proberen in je klas? Je hebt enkel voor elke leerling een A3 of A4-papier nodig en een schaar. Maak het boekje zeker eerst eens thuis zodat je leerlingen kan helpen die het er moeilijk mee hebben. 

Veel plezier!

Laurence

Foto 1: Google images
Foto 2 - 7:  Eigen foto's
Foto 8: http://clipart-library.com/free/pile-of-books-png.html


Reacties

  1. Misschien interessant of een leuk idee om telkens copietjes te maken van de boekjes. Er zullen hoogstwaarschijnlijk grappige en geweldige exemplaren tussenzitten...

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Juf Laurence post-corona

In tijden van Corona Leraar maakt samen met twee leerlingen een pakkende video met een boodschap voor de wereld Leraar Michiel Crijns van de Sancta Maria-school in Leuven maakte met de twee meisjes die toch naar school kwamen tijdens de lockdown een video. De video kreeg de titel ‘Liefde in tijden van corona’ .  “We moeten de raadgevingen opvolgen, maar we moeten ook uitgaan van de kracht van mensen. Een universele kracht is de hoop die wij stuk voor stuk koesteren, en dat wilden we met de video overbrengen” , zegt Crijns.  Met deze videoboodschap willen zij  een boodschap van hoop verspreiden en  hopen zij dat ook na de Corona crisis de collectiviteit en de kracht van mensen samen het verschil zullen blijven maken.  De volledige video kan je  hier  bekijken. Het beste uitzicht komt na de zwaarste klim De Coronacrisis woedt nog volop maar tegelijkertijd tekenen zich de contouren af van een wereld na Corona. Maar hoe zal die eruit zien? Zal iedereen armer worden na de enorme kla

Filosoferen in Corona tijden

Hoe de de wereld er straks uitziet is niet te voorspellen. Maar we kunnen haar wel helpen vormgeven. Als ik in de mogelijkheid ben, maak ik graag tijd om tussen het dagelijkse werk door één of ander interessant artikel te lezen. Dat is in deze Corona tijd niet zo eenvoudig, vooral nu mijn jongste dochter volop aan haar zindelijkheidstraining is begonnen. Het interview met de filosofe Daan Roovers vond ik de moeite waard om met jullie te delen. De Nederlandse filosofe Daan Roovers is van mening dat niet iedereen door de lockdown gelijk behandeld wordt. Volgens haar ontstaat er misschien een soort oppervlakkige egaliteit, maar het coronavirus is zeker geen gelijkmaker, zegt zij. ‘Ouderen worden harder geraakt dan jongeren - mannen meer dan vrouwen - mensen met overgewicht meer dan mensen die dat niet hebben. Als de samenleving langzaam weer open wordt gesteld, mogen jonge mensen waarschijnlijk meer dan ouderen. En dat is ook redelijk te verdedigen.’ Een feit is dat men voor th

Mijn verhaal (in het kort)

Mijn verhaal (in het kort) 😊  De meeste dromen zijn bedrog... maar deze niet!  Van jongs af aan droomde ik ervan om juf te worden. Ik herinner me nog steeds juf Nadine van het tweede leerjaar. Ik keek enorm naar haar op, ze was mijn grote voorbeeld. Zij zorgde voor het kleine vonkje dat later zou uitgroeien tot mijn passie en dat is lesgeven.  Vanaf die tijd speelde ik steeds "schooltje" met mijn nichtjes en zusjes en je hoeft je niet af te vragen wie telkens de juf was.  Ik gaf les over de planeten en de maaltafels. Het schoonschrift moest ingeoefend worden... , ik was niet te stuiten. De dag dat mijn jongere zus naar het eerste leerjaar ging heb ik haar, of ze het nu wilde of niet, elke dag met haar huiswerk geholpen. Ze moest en zou oefenen! Let it go!  Opgroeien betekent ook een beetje loslaten... Jeugddromen vervaagden en op mijn achttiende studeerde ik af aan het Sint-Lievenscollege te Antwerpen. Ik vertrok op een lange buitenlandse reis en dacht helemaal