"Het is de hoogste kunst van de leraar om vreugde te creëren in creatieve expressie en kennis" Albert Einstein
Na een hele brok leerstof te hebben verwerkt is het fijn dat deze op een toffe manier wordt afgerond. Leerlingen hebben best veel energie en tijd gestoken in de nieuwe leerstof en uit ervaring heb ik gemerkt dat de kennis na enige tijd wel eens durft te vervagen.Ik vertel je op welke fijne manier je een lessenreeks kan afronden en de vruchten ervan in de toekomst nog kan plukken.
Alles in één: auteur, boekbinder én ontwerper
Hoe handig zou het zijn dat bepaalde leerinhouden in kleine boekjes gevisualiseerd zijn? En die daarbovenop nog eens zelfgemaakt zijn door de leerlingen? Ja, je hebt het goed gehoord: ze maken zélf hun boekjes en kiezen zélf wat erin komt te staan over de leerstof.De leerlingen zijn zelf auteur. Zij bepalen de inhoud van hun eigen boekje van 8 pagina's (voorblad mee inbegrepen). Ze kiezen zelf wat ze erin zetten en dat is alles wat ze nodig hebben om de leerstof te begrijpen. Het kan gaan over een stappenplan, een tekening, voorbeelden die verduidelijking geven, moeilijke begrippen, enzovoort. Handige leermethode, ook voor later, wanneer ze veel leerstof te verwerken krijgen!
Op het einde van een les(senreeks) gaan de leerlingen zelf aan de slag met het plooien van hun boekje en beslissen ze hoe het wordt vormgegeven én wat er in komt te staan.
Stappenplan
Het boekje plooien is heel eenvoudig en wordt door de leerkracht aangeleerd a.d.h.v. een stappenplan. Ik heb het zelf al toegepast in een derde leerjaar en dit was heel haalbaar.
Hieronder vind je de verschillende stappen:
1. Vouw je papier in twee
1. Vouw je papier in twee
2. Plooi je papier nogmaals in twee tot een smalle strook
4. Knip tot aan de middellijn (tot aan de geplooide zijde)
5. Vouw je papier nu volledig open
7. Duw de uiteinden naar elkaar toe en het boekje klapt vanzelf op de juiste plaats in elkaar
"De nuttigste boeken zijn die, waarvan de lezer zelf de helft maakt" Voltaire
Wanneer je de leerlingen hierin goed begeleidt en zij er vertrouwd mee worden, heeft deze aanpak verschillende voordelen:
- De leerlingen kiezen zelf wat ze noteren in hun boekje en de inhoud is dus aangepast aan hun eigen leerniveau
- Ze gaan actief nadenken wat ze in hun boekje willen schrijven en verwerken op deze manier nogmaals de leerstof
- Ze kunnen het boekje bijhouden en later nogmaals inkijken bij het maken van oefeningen
Iedereen wordt bibliothecaris
Het is fijn om te weten dat de leerlingen, wanneer je dit verschillende keren toepast, hun eigen bibliotheek zullen creëren. Zij kunnen hier dan steeds op terugvallen wanneer zij oefeningen maken en het belangrijkste feit is dat de inhoud helemaal is aangepast aan hun noden!Ben je helemaal overtuigd en wil je het ook eens proberen in je klas? Je hebt enkel voor elke leerling een A3 of A4-papier nodig en een schaar. Maak het boekje zeker eerst eens thuis zodat je leerlingen kan helpen die het er moeilijk mee hebben.
Veel plezier!
Laurence
Foto 1: Google images
Foto 2 - 7: Eigen foto's
Foto 8: http://clipart-library.com/free/pile-of-books-png.html
Misschien interessant of een leuk idee om telkens copietjes te maken van de boekjes. Er zullen hoogstwaarschijnlijk grappige en geweldige exemplaren tussenzitten...
BeantwoordenVerwijderen