Hoe de de wereld er straks uitziet is niet te voorspellen. Maar we kunnen haar wel helpen vormgeven.
Als ik in de mogelijkheid ben, maak ik graag tijd om tussen het dagelijkse werk door één of ander interessant artikel te lezen. Dat is in deze Corona tijd niet zo eenvoudig, vooral nu mijn jongste dochter volop aan haar zindelijkheidstraining is begonnen.Het interview met de filosofe Daan Roovers vond ik de moeite waard om met jullie te delen.
De Nederlandse filosofe Daan Roovers is van mening dat niet iedereen door de lockdown gelijk behandeld wordt. Volgens haar ontstaat er misschien een soort oppervlakkige egaliteit, maar het coronavirus is zeker geen gelijkmaker, zegt zij. ‘Ouderen worden harder geraakt dan jongeren - mannen meer dan vrouwen - mensen met overgewicht meer dan mensen die dat niet hebben. Als de samenleving langzaam weer open wordt gesteld, mogen jonge mensen waarschijnlijk meer dan ouderen. En dat is ook redelijk te verdedigen.’
Een feit is dat men voor thuisonderwijs een eigen computer, een eigen kamer en een beetje rust in huis nodig heeft. Daarenboven liefst ook ouders die een doorbetaalde job hebben, gedisciplineerd zijn en ook nog eens breuken kunnen nakijken. Dat is allemaal niet altijd eerlijk verdeeld onder de bevolking.
In het onderwijs kunnen leerlingen niet allemaal van dezelfde start genieten. Tijdens een crisis zoals deze die we nu meemaken worden deze verschillen bevestigt en zelfs uitvergroot. Als leerkracht ken je elk van je kinderen en weet je wie je extra moet begeleiden of moet benaderen. Dit kan op verschillende manieren. Zo kan je: een extra instructie inlassen, eens telefoneren, videochatten, een brief in de brievenbus steken, bellen met de ouders, een mailtje sturen. Wat belangrijk is dat je bereikbaar blijft: ik ben er voor jou en ik sta voor je klaar!
‘Het is een voorrecht: dat je de voorkeur kunt geven aan het thuis houden van je kinderen.’ Filosofe Daan Roovers
Het kan zijn dat we straks weer teruggaan naar het oude. Dat we de oproepen tot een eerlijkere wereld even snel vergeten als de tips tegen de verveling. Ook omdat we misschien wel het liefst terug naar het oude willen! Alles beter dan dit. En daar valt iets voor te zeggen. ‘Misschien is deze crisis juist niet het ideale moment voor grote hervormingen?’. Toch zou dat een gemiste kans zijn, zegt Roovers.‘Je kunt niet alles opnieuw inrichten, maar als je mee wilt duwen een bepaalde richting op, moet je nu in beweging komen. En dan niet in de zin van: wat “leren” we van deze crisis, maar: wat vinden we rechtvaardig? Het volledige artikel kan je raadplegen op de site www.vn.nl.
Ik ben me ervan bewust dat wij als leerkrachten een belangrijke taak op onze schouders hebben rusten. We moeten niet alleen zelf sterk in onze schoenen staan om vol goede moed mee te bouwen aan een rechtvaardige wereld, maar we moeten deze fakkel ook doorgeven aan onze leerlingen. Zij zijn de wereld van morgen.
Tja, dit was wel een zware post vrees ik. Maar ik sta alvast mee klaar om mijn handen uit de mouwen te steken.
Groetjes van Laurence
Ik ben me ervan bewust dat wij als leerkrachten een belangrijke taak op onze schouders hebben rusten. We moeten niet alleen zelf sterk in onze schoenen staan om vol goede moed mee te bouwen aan een rechtvaardige wereld, maar we moeten deze fakkel ook doorgeven aan onze leerlingen. Zij zijn de wereld van morgen.
Tja, dit was wel een zware post vrees ik. Maar ik sta alvast mee klaar om mijn handen uit de mouwen te steken.
Groetjes van Laurence
Reacties
Een reactie posten