Doorgaan naar hoofdcontent

Filosoferen in Corona tijden

Hoe de de wereld er straks uitziet is niet te voorspellen. Maar we kunnen haar wel helpen vormgeven.

Als ik in de mogelijkheid ben, maak ik graag tijd om tussen het dagelijkse werk door één of ander interessant artikel te lezen. Dat is in deze Corona tijd niet zo eenvoudig, vooral nu mijn jongste dochter volop aan haar zindelijkheidstraining is begonnen.
Het interview met de filosofe Daan Roovers vond ik de moeite waard om met jullie te delen.


De Nederlandse filosofe Daan Roovers is van mening dat niet iedereen door de lockdown gelijk behandeld wordt. Volgens haar ontstaat er misschien een soort oppervlakkige egaliteit, maar het coronavirus is zeker geen gelijkmaker, zegt zij. ‘Ouderen worden harder geraakt dan jongeren - mannen meer dan vrouwen - mensen met overgewicht meer dan mensen die dat niet hebben. Als de samenleving langzaam weer open wordt gesteld, mogen jonge mensen waarschijnlijk meer dan ouderen. En dat is ook redelijk te verdedigen.’
Een feit is dat men voor thuisonderwijs een eigen computer, een eigen kamer en een beetje rust in huis nodig heeft. Daarenboven liefst ook ouders die een doorbetaalde job hebben, gedisciplineerd zijn en ook nog eens breuken kunnen nakijken. Dat is allemaal niet altijd eerlijk verdeeld onder de bevolking.

In het onderwijs kunnen leerlingen niet allemaal van dezelfde start genieten. Tijdens een crisis zoals deze die we nu meemaken worden deze verschillen bevestigt en zelfs uitvergroot. Als leerkracht ken je elk van je kinderen en weet je wie je extra moet begeleiden of moet benaderen. Dit kan op verschillende manieren. Zo kan je: een extra instructie inlassen, eens telefoneren, videochatten, een brief in de brievenbus steken, bellen met de ouders, een mailtje sturen. Wat belangrijk is dat je bereikbaar blijft: ik ben er voor jou en ik sta voor je klaar!

‘Het is een voorrecht: dat je de voorkeur kunt geven aan het thuis houden van je kinderen.’ Filosofe Daan Roovers


Het kan zijn dat we straks weer teruggaan naar het oude. Dat we de oproepen tot een eerlijkere wereld even snel vergeten als de tips tegen de verveling. Ook omdat we misschien wel het liefst terug naar het oude willen! Alles beter dan dit. En daar valt iets voor te zeggen. ‘Misschien is deze crisis juist niet het ideale moment voor grote hervormingen?’Toch zou dat een gemiste kans zijn, zegt Roovers.‘Je kunt niet alles opnieuw inrichten, maar als je mee wilt duwen een bepaalde richting op, moet je nu in beweging komen. En dan niet in de zin van: wat “leren” we van deze crisis, maar: wat vinden we rechtvaardig? Het volledige artikel kan je raadplegen op de site www.vn.nl.

Ik ben me ervan bewust dat wij als leerkrachten een belangrijke taak op onze schouders hebben rusten. We moeten niet alleen zelf sterk in onze schoenen staan om vol goede moed mee te bouwen aan een rechtvaardige wereld, maar we moeten deze fakkel ook doorgeven aan onze leerlingen. Zij zijn de wereld van morgen.

Tja, dit was wel een zware post vrees ik. Maar ik sta alvast mee klaar om mijn handen uit de mouwen te steken.

Groetjes van Laurence


Reacties

Populaire posts van deze blog

Juf Laurence post-corona

In tijden van Corona Leraar maakt samen met twee leerlingen een pakkende video met een boodschap voor de wereld Leraar Michiel Crijns van de Sancta Maria-school in Leuven maakte met de twee meisjes die toch naar school kwamen tijdens de lockdown een video. De video kreeg de titel ‘Liefde in tijden van corona’ .  “We moeten de raadgevingen opvolgen, maar we moeten ook uitgaan van de kracht van mensen. Een universele kracht is de hoop die wij stuk voor stuk koesteren, en dat wilden we met de video overbrengen” , zegt Crijns.  Met deze videoboodschap willen zij  een boodschap van hoop verspreiden en  hopen zij dat ook na de Corona crisis de collectiviteit en de kracht van mensen samen het verschil zullen blijven maken.  De volledige video kan je  hier  bekijken. Het beste uitzicht komt na de zwaarste klim De Coronacrisis woedt nog volop maar tegelijkertijd tekenen zich de contouren af van een wereld na Corona. Maar hoe zal die eruit zien? Zal iedereen armer worden na de enorme kla

Mijn verhaal (in het kort)

Mijn verhaal (in het kort) 😊  De meeste dromen zijn bedrog... maar deze niet!  Van jongs af aan droomde ik ervan om juf te worden. Ik herinner me nog steeds juf Nadine van het tweede leerjaar. Ik keek enorm naar haar op, ze was mijn grote voorbeeld. Zij zorgde voor het kleine vonkje dat later zou uitgroeien tot mijn passie en dat is lesgeven.  Vanaf die tijd speelde ik steeds "schooltje" met mijn nichtjes en zusjes en je hoeft je niet af te vragen wie telkens de juf was.  Ik gaf les over de planeten en de maaltafels. Het schoonschrift moest ingeoefend worden... , ik was niet te stuiten. De dag dat mijn jongere zus naar het eerste leerjaar ging heb ik haar, of ze het nu wilde of niet, elke dag met haar huiswerk geholpen. Ze moest en zou oefenen! Let it go!  Opgroeien betekent ook een beetje loslaten... Jeugddromen vervaagden en op mijn achttiende studeerde ik af aan het Sint-Lievenscollege te Antwerpen. Ik vertrok op een lange buitenlandse reis en dacht helemaal