Doorgaan naar hoofdcontent

Mijn stijl als leerkracht

"Juf Laurence", dat klinkt als muziek in mijn oren! 

De eerste keer dat ik een leerling 'Juf Laurence' hoorde zeggen leek het wel of mijn hart zowat ontplofte. Ik was in de wolken om zo genoemd te worden en het maakte me dan ook echt trots.

Een "zinvol" leven is "een leven vol zin", groeien en bloeien!

Eindelijk kan ik mijn droom in praktijk zetten. Vanaf de eerste stagedag neem ik me voor om er volledig voor te gaan. Ik vind het super belangrijk om van elke les iets speciaals te maken. Ik ontwerp een educatief spel in functie van het thema en op maat van de leerlingen of ik trek er met hen op uit naar buiten. Actief bezig zijn en samenwerken zijn voor mij altijd elementair geweest. En ja, ik voel dat het werkt!
De kinderen worden echt enthousiast en dat zorgt ervoor dat ik steeds weer nieuwe ideeën krijg.

I did it my way!


Dit lied zong de Amerikaanse zanger Frank Sinatra. En iedereen heeft zo zijn eigen aanpak. Als ik mijn manier van lesgeven zou beschrijven komt het bij mij vooral neer op het aanbieden van leerstof op een actieve manier. Bewegen en tussendoortjes integreren zorgt ervoor dat de leerstof hapklaar wordt. Maar het inbouwen van rust is al even belangrijk. Tijdens de relaxatiemomentjes kunnen de leerlingen terug op adem komen en klaar staan voor het verwerven van nieuwe kennis.

Ervaring delen is kennis vermenigvuldigen

Hier wil ik met jou verschillende leuke dingen delen die je zelf ook kan toepassen in je klaspraktijk om zo een ontspannen en fijne leeromgeving voor jezelf en de leerlingen te creëren. 

Leuke werkblaadjes doen wonderen!

Niets is saaier dan tekst en getallen. Ik merk dat leerlingen extra gemotiveerd zijn wanneer de werkblaadjes leuk opgebouwd en geïllustreerd zijn en volledig op lijn zitten met het thema. Als er bovendien nog wat actie gevraagd wordt, zit je helemaal goed. Iets onderzoeken of uittesten is voor hen echt de max!
Na mijn WO les over vleermuizen zag ik verschillende leerlingen met hun bundeltje over de speelplaats rondlopen. Ze hadden veel bijgeleerd over die vreemde beestjes en ze waren super enthousiast! 


Eén beeld zegt meer dan duizend woorden!
Ik maak steeds veel werk van het opzoeken van de juiste illustraties en ik kies enkel voor goed herkenbare prenten met duidelijke contouren en verhoudingen. Het is belangrijk om ook hier zo concreet mogelijk te zijn. Een goede balans tussen het aanbieden van leerstof en het zelf op zoek laten gaan werkt super motiverend en daarom zal ik hier steeds extra aandacht aan besteden. 

Het "Ik heb, wie heeft"-spel
    
        tweede leerjaar: getallen tot 100 oefenen
Ik maak tijdens elke stage wel eens een "ik heb, wie heeft"-spel. Dit is een spel dat je op ontzettend veel leerinhouden kan toepassen en in alle graden van de basisschool kan gebruiken. De leerlingen vinden het ook superleuk!

Zo gaat het in zijn werk:
Je verdeelt de kaarten onder de leerlingen. Op elke kaart staat bijvoorbeeld: ik heb un banc, wie heeft een tafel? De leerlingen kijken op hun kaarten en de leerling die de kaart heeft waarop staat: ik heb une table, wie heeft een stoel? is aan de beurt. Zo gaat de slinger verder tot hij helemaal rond is. De laatste leerling heeft een kaart waarop staat: ik heb een bank! Voer als leerkracht het tempo op. Zo merk je of de leerlingen de leerstof goed begrepen hebben.
De kaartjes zijn ontzettend makkelijk aan te maken in Powerpoint of zelfs Word. Kies voor je kaarten een formaat van 10x10. Zo zijn ze makkelijk in gebruik. 
Het is leuk als afsluiter om  te controleren of de leerstof begrepen is, en iedereen in de klas doet actief mee. Je kan er ook een herhalingsles mee starten om de leerstof even op te frissen of om de kennis te controleren. 

Wie niet beweegt, staat stil!
Bewegingstussendoortjes zijn altijd een grote hit bij de leerlingen. Via deze weg kunnen ze hun energie kwijt wanneer de concentratie er even niet meer is. Er zijn verschillende mogelijkheden afhankelijk van de graad waarin je lesgeeft.
Doorheen alle graden vinden de leerlingen het leuk om te dansen op Just Dance. Typ dit gewoon in op Youtube en je vindt oneindig veel mogelijkheden. 
Tip: laat de leerlingen niet altijd kiezen want dit zorgt vaak voor moeilijkheden.
In de eerste graad is het nog heel belangrijk dat de leerlingen hun eigen lichaam in de omgeving leren plaatsen. Je kan opdrachten geven zoals: Raak zo snel mogelijk het lichaamsdeel aan dat ik opnoem: hoofd, neus, voeten, buik,... Drijf het tempo op!
Varianten zoals een bewegingsreeks samenstellen zoals bijvoorbeeld: tik twee keer op je hoofd, klap in de handen en stamp drie keer met je voeten. De leerlingen doen dit dan na. Je kan ook leerlingen een eigen variatie laten voordoen en de anderen dit laten nadoen. Oneindig veel mogelijkheden die de leerlingen heel leuk vinden. Een link die je inspiratie kan geven of je kan tonen als je zelf even geen inspiratie hebt, is

https://www.youtube.com/watch?v=pd-xiATQOJo . 
In de tweede graad blijf je met de leerlingen dansen en kan je ook al eens een relaxatieoefening inlassen. Kijk hiervoor eens naar de boeken Relax Kids! van Marneta Viegas. Zowel in de tweede als derde graad integreer ik soms eens challenges wanneer deze op social media verschijnen. Zo was de Chair Challenge in het vijfde leerjaar een enorm succes bij de leerlingen! Ziehier de link: https://www.youtube.com/watch?v=T7OQaSm6AgY . 

Alleen ga je sneller, samen kom je verder.
Alleen werken mag zeker en vast en dat is ook goed voor de leerlingen. Het is ook wel nodig dat ze geregeld leren om samen te werken op een leuke en constructieve manier. Hierin probeer ik steeds af te wisselen van groepswerk naar duowerk of naar teams gebaseerd op Kagan. Ik varieer afhankelijk van de les in de samenstelling van de groep: homogene, heterogene groepen en soms ook eens groepen die door het lot worden samengesteld. 


Doe het eens anders:  Nearpod
Zoals je misschien wel al hebt gemerkt experimenteer ik graag met verschillende vormen van lesgeven. Ik vind het interessant om steeds manieren uit te proberen. Tijdens mijn laatste stage introduceerde ik bij de leerlingen een Nearpod les. Dit is een interactieve online les waarmee leren super leuk wordt. Op het einde vroegen de leerlingen me wanneer ze nog eens Frans mochten oefenen met Nearpod. Toen wist ik dat mijn opzet geslaagd was. Ze hadden plezier gehad én iets bijgeleerd. Nearpod is een "all in one" van allerlei bestaande en bekende online tools zoals Quizlet en Kahoot. Alleen is Nearpod 1000x leuker!

Zo gaat het in zijn werk: Elke leerling of team van 2 heeft toegang nodig tot een chromebook of tablet. Nadat de toegangscode is ingegeven, geven ze hun naam in en zijn ze klaar om deel te nemen aan de les. Ze volgen alles op hun tablet. De leerkracht bepaalt het tempo en integreert verschillende oefeningen. De leerkracht heeft zicht op het kunnen van de leerlingen via de computer. Je kan zo zien wie welke oefening goed/slecht heeft gemaakt, of hoeveel fouten er werden gemaakt. Bovendien zijn de oefeningen zo leuk dat de leerlingen vergeten dat ze aan het leren zijn! 
Wil je het ook eens proberen of wil je eens een kijkje nemen naar mijn Franse herhalingsles van unité 8? Open dan deze link: https://nearpod.com/library/?ks=1&origin=#

Afvegen en opnieuw beginnen zonder zorgen! Voorziet je school geen whiteboards? Geen nood! Ik heb een plan voor jou dat ik reeds in mijn stageschool met succes heb toegepast. Lamineer witte vellen papier afhankelijk van je aantal leerlingen (niet te groot, ongeveer 1/2 de van een A4-papier). Voorzie voor elke leerling een uitwisbare stift en diep ergens uit je kast een oude theedoek of stuk viltpapier op dat de leerlingen kunnen gebruiken om hun bordje af te vegen.  

Weet je niet wat je hiermee kan doen? Gebruik het om de betrokkenheid te verhogen: stel vragen, laat ze de antwoorden erop noteren om nadien hun kaart omhoog te steken. Je hebt als leerkracht ook meteen een controlemiddel in handen! 
Deze afwisbare kaartjes kunnen ook dienen als hulpmiddel wanneer ze een oefening willen uitschrijven en daarvoor niet voldoende plaats hebben,... 


Zo, ik hoop dat ik je enkele leuke ideeën heb gegeven waarmee jijzelf ook aan de slag kan!

Veel plezier!

Laurence

Beeldmateriaal: Eigen foto's

Reacties

  1. De leerstof die op een originele en gedreven wijze wordt aangereikt blijft het beste bij. Dat heb ik zelf ervaren. Gek dat ik soms nog precies weet welke juf me wat heeft aangeleerd. En dat na meer dan een halve eeuw! Ik denk dat ik heel graag in je klas had willen zitten...

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Juf Laurence post-corona

In tijden van Corona Leraar maakt samen met twee leerlingen een pakkende video met een boodschap voor de wereld Leraar Michiel Crijns van de Sancta Maria-school in Leuven maakte met de twee meisjes die toch naar school kwamen tijdens de lockdown een video. De video kreeg de titel ‘Liefde in tijden van corona’ .  “We moeten de raadgevingen opvolgen, maar we moeten ook uitgaan van de kracht van mensen. Een universele kracht is de hoop die wij stuk voor stuk koesteren, en dat wilden we met de video overbrengen” , zegt Crijns.  Met deze videoboodschap willen zij  een boodschap van hoop verspreiden en  hopen zij dat ook na de Corona crisis de collectiviteit en de kracht van mensen samen het verschil zullen blijven maken.  De volledige video kan je  hier  bekijken. Het beste uitzicht komt na de zwaarste klim De Coronacrisis woedt nog volop maar tegelijkertijd tekenen zich de contouren af van een wereld na Corona. Maar hoe zal die eruit zien? Zal iedereen armer worden na de enorme kla

Filosoferen in Corona tijden

Hoe de de wereld er straks uitziet is niet te voorspellen. Maar we kunnen haar wel helpen vormgeven. Als ik in de mogelijkheid ben, maak ik graag tijd om tussen het dagelijkse werk door één of ander interessant artikel te lezen. Dat is in deze Corona tijd niet zo eenvoudig, vooral nu mijn jongste dochter volop aan haar zindelijkheidstraining is begonnen. Het interview met de filosofe Daan Roovers vond ik de moeite waard om met jullie te delen. De Nederlandse filosofe Daan Roovers is van mening dat niet iedereen door de lockdown gelijk behandeld wordt. Volgens haar ontstaat er misschien een soort oppervlakkige egaliteit, maar het coronavirus is zeker geen gelijkmaker, zegt zij. ‘Ouderen worden harder geraakt dan jongeren - mannen meer dan vrouwen - mensen met overgewicht meer dan mensen die dat niet hebben. Als de samenleving langzaam weer open wordt gesteld, mogen jonge mensen waarschijnlijk meer dan ouderen. En dat is ook redelijk te verdedigen.’ Een feit is dat men voor th

Mijn verhaal (in het kort)

Mijn verhaal (in het kort) 😊  De meeste dromen zijn bedrog... maar deze niet!  Van jongs af aan droomde ik ervan om juf te worden. Ik herinner me nog steeds juf Nadine van het tweede leerjaar. Ik keek enorm naar haar op, ze was mijn grote voorbeeld. Zij zorgde voor het kleine vonkje dat later zou uitgroeien tot mijn passie en dat is lesgeven.  Vanaf die tijd speelde ik steeds "schooltje" met mijn nichtjes en zusjes en je hoeft je niet af te vragen wie telkens de juf was.  Ik gaf les over de planeten en de maaltafels. Het schoonschrift moest ingeoefend worden... , ik was niet te stuiten. De dag dat mijn jongere zus naar het eerste leerjaar ging heb ik haar, of ze het nu wilde of niet, elke dag met haar huiswerk geholpen. Ze moest en zou oefenen! Let it go!  Opgroeien betekent ook een beetje loslaten... Jeugddromen vervaagden en op mijn achttiende studeerde ik af aan het Sint-Lievenscollege te Antwerpen. Ik vertrok op een lange buitenlandse reis en dacht helemaal