Doorgaan naar hoofdcontent

Gezelschapsspelletjes terug uit de kast?

Wat er ook speelt in het land, laat het vooral kinderen zijn!

"We spelen een spel vanavond!" Mama, papa en de kindjes die gezellig rond een kartonnen bord met kaarten en pionnetjes verzamelen ... In een tijdperk van tablets, smartphones en 'Angry Birds' lijkt het een hopeloos oubollig beeld. Toch is het gezelschapsspel een ideale manier om tijdens deze lockdown periode de familiale banden op een leuke manier aan te spannen.

Zoals we allemaal weten is gezelschapsspelletjes spelen een vorm van sociaal contact, waar we zeker in deze digitale wereld behoefte aan hebben. Maar daarnaast heeft het ook een hele grote onderwijswaarde. Een spel kan ingezet worden in veel verschillende situaties. Het is leuk en kan moeilijke onderwerpen gemakkelijker verstaanbaar maken of illustreren.
Er komen ook jaarlijks verschillende nieuwe spellen op de markt in verschillende thema's of onderwerpen. 
Gewoon samen spelletjes spelen is eenvoudig, goedkoop en leuk. Uit een recente studie  (Healey D. & Healey M., 2019) blijkt dat zeker kinderen met gedragsproblemen hier veel baat mee hebben. Het bleek dat wanneer deze kleine kinderen elke dag een half uurtje gestructureerd spelletjes spelen dit even goed werkt als een opvoedingsondersteuningsprogramma (Triple P, Positive Parenting Program). De ouders merkten minder probleemgedrag op zoals agressie en hyperactiviteit.

Hieronder som ik enkele leuke gezelschapsspelletjes op die gemakkelijk in de klas kunnen gespeeld worden of die mits kleine aanpassingen perfect in een bepaald thema in te zetten zijn. 
  • Monopoly om te leren rekenen met geld
  • Vier op een rij is gemakkelijk toepasbaar op verschillende thema's
  • Rummikub om het logisch denken te versterken
  • Kaartspel
  • Scrabble
  • Boggle om zoveel mogelijk woorden binnen een bepaalde tijd te vinden
Zelf speel ik met mijn kinderen naargelang hun leeftijd graag memory of leggen we puzzels. Mijn zoon van 10 houdt van Uno of Monopoly, zeker als hij eens van mij kan winnen!

Niets houd je tegen om zelf ook eens een spelletje uit te vinden! Zelf heb ik voor het derde leerjaar in het thema "geld" verschillende spelletjes uitgewerkt. Winkeltje spelen en iedere speler een kassaticket geven zodat ze hun aankopen hierop kunnen noteren. Geld op een andere manier samenstellen of gepast teruggeven met zo weinig mogelijk geld.

Door samen gezelschapsspelletjes te spelen leren de kinderen niet alleen de spelregels te respecteren maar ook strategisch na te denken, te winnen en evengoed met een glimlach te verliezen.  

Ziezo, ik wens je alvast veel speelplezier tijdens een regenachtige dag. En denk eraan: liever een goede verliezer dan een slechte winnaar!

Groetjes van Laurence

Foto:  https://www.uitinvlaanderen.be/agenda/e/gezelschapsspelen

Reacties

Populaire posts van deze blog

Juf Laurence post-corona

In tijden van Corona Leraar maakt samen met twee leerlingen een pakkende video met een boodschap voor de wereld Leraar Michiel Crijns van de Sancta Maria-school in Leuven maakte met de twee meisjes die toch naar school kwamen tijdens de lockdown een video. De video kreeg de titel ‘Liefde in tijden van corona’ .  “We moeten de raadgevingen opvolgen, maar we moeten ook uitgaan van de kracht van mensen. Een universele kracht is de hoop die wij stuk voor stuk koesteren, en dat wilden we met de video overbrengen” , zegt Crijns.  Met deze videoboodschap willen zij  een boodschap van hoop verspreiden en  hopen zij dat ook na de Corona crisis de collectiviteit en de kracht van mensen samen het verschil zullen blijven maken.  De volledige video kan je  hier  bekijken. Het beste uitzicht komt na de zwaarste klim De Coronacrisis woedt nog volop maar tegelijkertijd tekenen zich de contouren af van een wereld na Corona. Maar hoe zal die eruit zien? Zal iedereen armer worden na de enorme kla

Filosoferen in Corona tijden

Hoe de de wereld er straks uitziet is niet te voorspellen. Maar we kunnen haar wel helpen vormgeven. Als ik in de mogelijkheid ben, maak ik graag tijd om tussen het dagelijkse werk door één of ander interessant artikel te lezen. Dat is in deze Corona tijd niet zo eenvoudig, vooral nu mijn jongste dochter volop aan haar zindelijkheidstraining is begonnen. Het interview met de filosofe Daan Roovers vond ik de moeite waard om met jullie te delen. De Nederlandse filosofe Daan Roovers is van mening dat niet iedereen door de lockdown gelijk behandeld wordt. Volgens haar ontstaat er misschien een soort oppervlakkige egaliteit, maar het coronavirus is zeker geen gelijkmaker, zegt zij. ‘Ouderen worden harder geraakt dan jongeren - mannen meer dan vrouwen - mensen met overgewicht meer dan mensen die dat niet hebben. Als de samenleving langzaam weer open wordt gesteld, mogen jonge mensen waarschijnlijk meer dan ouderen. En dat is ook redelijk te verdedigen.’ Een feit is dat men voor th

Mijn verhaal (in het kort)

Mijn verhaal (in het kort) 😊  De meeste dromen zijn bedrog... maar deze niet!  Van jongs af aan droomde ik ervan om juf te worden. Ik herinner me nog steeds juf Nadine van het tweede leerjaar. Ik keek enorm naar haar op, ze was mijn grote voorbeeld. Zij zorgde voor het kleine vonkje dat later zou uitgroeien tot mijn passie en dat is lesgeven.  Vanaf die tijd speelde ik steeds "schooltje" met mijn nichtjes en zusjes en je hoeft je niet af te vragen wie telkens de juf was.  Ik gaf les over de planeten en de maaltafels. Het schoonschrift moest ingeoefend worden... , ik was niet te stuiten. De dag dat mijn jongere zus naar het eerste leerjaar ging heb ik haar, of ze het nu wilde of niet, elke dag met haar huiswerk geholpen. Ze moest en zou oefenen! Let it go!  Opgroeien betekent ook een beetje loslaten... Jeugddromen vervaagden en op mijn achttiende studeerde ik af aan het Sint-Lievenscollege te Antwerpen. Ik vertrok op een lange buitenlandse reis en dacht helemaal