Doorgaan naar hoofdcontent

Go with the flow

Is het voor jou ook niet altijd gemakkelijk om los te laten?
Ik merk de laatste tijd aan mezelf dat mijn gedachten soms wat door irritatie (en zelfs wat boosheid) worden gestuurd. En dat is volgens mij niet onterecht. Heel mijn leven werd plotsklaps overhoop gegooid. Door de Corona lockdown voel me net een octopus. Met mijn figuurlijke acht armen probeer ik het huishouden draaiende te houden en mijn kinderen zinvol en creatief te begeleiden. Daarenboven blijf ik graag op schema met mijn studieprogramma en ook dat bezorgt me de nodige stress. Vooral omdat ik meestal pas echt kan studeren wanneer mijn kroost in bed ligt.  

Wat doe je met die zorgelijke gedachten en lastige gevoelens? Hoe pas je je aan de snel veranderende omstandigheden aan? Hoe blijf je goed voor jezelf zorgen in deze stressvolle periode? Want hoogstwaarschijnlijk zullen deze gevoelens ook sommige beslissingen leiden. Kijk maar naar het hamstergedrag dat tentoongespreid werd in het begin van de lockdown.

Daarom heb me voorgenomen om wat meer mindfull af te stemmen op mezelf en het leven te aanvaarden zoals het is. 
Just go with the flow! 
Want angst is slecht voor de gezondheid. Ik wil ervoor zorgen dat de angst me niet eerder in z’n greep krijgt dan het virus zelf. 

Volgens mij kan het redelijk eenvoudig zijn:
als je gelukkig wilt zijn, laat los. 

Loslaten is een groot woord, maar hoe kan je dat doen?
Ik heb hiervoor het werkboek van David Dewulf ter hand genomen. 'Mindfulness, een uitnodiging om te leven in het nu'. Een aanrader!


Aandacht hebben voor het psychisch welzijn van de leerlingen, wat kan je doen?

Parole, parole, parole
Volgens klinisch psycholoog Leentje Vervoort jaagt het coronavirus kinderen, die van nature bang zijn, de stuipen op het lijf. Zij raadt aan om vooral videocontact te maken en op te letten op afwijkend gedrag. Want dat verraadt vaak dat ze bang zijn.
Een kind moet kunnen praten over zijn twijfels, zijn angsten, negatieve gebeurtenissen,… want het kunnen delen van deze gevoelens zorgt ervoor dat het kind zich niet alleen voelt. 
Volgens Leentje Vervoort focus je in eerste instantie best op de vragen die je leerlingen stellen omdat je voor hen een betrouwbare bron bent. Ze zijn het gewoon dat jij, als leraar, met correcte antwoorden komt. Het is volgens haar ook heel belangrijk om gerichte vragen te stellen en de stress proberen te reduceren door ademhalingsoefeningen aan te brengen. 
Hieronder twee eenvoudige relaxatie-oefeningen die je je leerlingen kan aanraden om thuis uit te proberen
Een goede houding van ons lichaam, vormt een boodschap die we naar onszelf sturen en dus niet alleen naar de mensen om ons heen. Deze poses kunnen helpen als een kind zenuwachtig is over iets:

  • De Superman: gebalde vuisten; gestrekte armen; 1 naar voren en 1 naar achteren; je voeten uit elkaar en stevig geplant.
  • De boom: je voeten op heupwijdte uit elkaar; stevig op de grond met rechte rug; schouders ontspannen en armen ontspannen hangend naast je lichaam. Denkbeeldig laat je wortels uit je voeten groeien. Je staat als een boom, sterk en in je eigen kracht.

Aan de slag met yoga in de klas!
Wil je binnenkort met je leerlingen aan de slag met mindfullness en yoga? Dan heb ik voor jou een leuk idee! Ga heel relax met je leerlingen op reis door het wonderlijke dierenrijk...

Kijk hiervoor even naar mijn andere post: Ontspanning door yoga
Net zoals bij volwassenen, gaat het er bij kinderen om, om wat tijd vrij te maken om te luisteren naar zichzelf.

Ziezo, ik hoop dat deze blog een kleine adempauze voor je was.

Geniet en "Go with the flow!"

Groetjes,

Laurence

Tekening: https://popsop.com/2018/03/mindfulness-meditation-as-a-lifestyle/

Reacties

Populaire posts van deze blog

Juf Laurence post-corona

In tijden van Corona Leraar maakt samen met twee leerlingen een pakkende video met een boodschap voor de wereld Leraar Michiel Crijns van de Sancta Maria-school in Leuven maakte met de twee meisjes die toch naar school kwamen tijdens de lockdown een video. De video kreeg de titel ‘Liefde in tijden van corona’ .  “We moeten de raadgevingen opvolgen, maar we moeten ook uitgaan van de kracht van mensen. Een universele kracht is de hoop die wij stuk voor stuk koesteren, en dat wilden we met de video overbrengen” , zegt Crijns.  Met deze videoboodschap willen zij  een boodschap van hoop verspreiden en  hopen zij dat ook na de Corona crisis de collectiviteit en de kracht van mensen samen het verschil zullen blijven maken.  De volledige video kan je  hier  bekijken. Het beste uitzicht komt na de zwaarste klim De Coronacrisis woedt nog volop maar tegelijkertijd tekenen zich de contouren af van een wereld na Corona. Maar hoe zal die eruit zien? Zal iedereen armer worden na de enorme kla

Filosoferen in Corona tijden

Hoe de de wereld er straks uitziet is niet te voorspellen. Maar we kunnen haar wel helpen vormgeven. Als ik in de mogelijkheid ben, maak ik graag tijd om tussen het dagelijkse werk door één of ander interessant artikel te lezen. Dat is in deze Corona tijd niet zo eenvoudig, vooral nu mijn jongste dochter volop aan haar zindelijkheidstraining is begonnen. Het interview met de filosofe Daan Roovers vond ik de moeite waard om met jullie te delen. De Nederlandse filosofe Daan Roovers is van mening dat niet iedereen door de lockdown gelijk behandeld wordt. Volgens haar ontstaat er misschien een soort oppervlakkige egaliteit, maar het coronavirus is zeker geen gelijkmaker, zegt zij. ‘Ouderen worden harder geraakt dan jongeren - mannen meer dan vrouwen - mensen met overgewicht meer dan mensen die dat niet hebben. Als de samenleving langzaam weer open wordt gesteld, mogen jonge mensen waarschijnlijk meer dan ouderen. En dat is ook redelijk te verdedigen.’ Een feit is dat men voor th

Mijn verhaal (in het kort)

Mijn verhaal (in het kort) 😊  De meeste dromen zijn bedrog... maar deze niet!  Van jongs af aan droomde ik ervan om juf te worden. Ik herinner me nog steeds juf Nadine van het tweede leerjaar. Ik keek enorm naar haar op, ze was mijn grote voorbeeld. Zij zorgde voor het kleine vonkje dat later zou uitgroeien tot mijn passie en dat is lesgeven.  Vanaf die tijd speelde ik steeds "schooltje" met mijn nichtjes en zusjes en je hoeft je niet af te vragen wie telkens de juf was.  Ik gaf les over de planeten en de maaltafels. Het schoonschrift moest ingeoefend worden... , ik was niet te stuiten. De dag dat mijn jongere zus naar het eerste leerjaar ging heb ik haar, of ze het nu wilde of niet, elke dag met haar huiswerk geholpen. Ze moest en zou oefenen! Let it go!  Opgroeien betekent ook een beetje loslaten... Jeugddromen vervaagden en op mijn achttiende studeerde ik af aan het Sint-Lievenscollege te Antwerpen. Ik vertrok op een lange buitenlandse reis en dacht helemaal