Doorgaan naar hoofdcontent

Leerkracht zijn in tijden van Corona

In "leraar" zit niet voor niets het woordje "raar". 

Corona, nooit had ik kunnen denken dat jij mijn leven zo enorm zou beïnvloeden. Je hebt de wereld helemaal overhoop gehaald en ons doen nadenken over wat echt belangrijk is. Iets eenvoudigs zoals thuisblijven kan nu echt het verschil maken. Daardoor kan je niet alleen je eigen leven maar ook voor dat van anderen redden. Vreemd toch?
Maar thuisblijven heeft ook een enorme impact op het basisonderwijs. Kinderen komen niet meer naar school en de juffen blijven ook noodgedwongen 'in hun kot'. 

Alles staat op de helling

Wat betekent Corona nu voor ons als leerkracht? Heel veel. Alles wat zo vanzelfsprekend was zoals onze klas, onze gewoonten en onze habitat zijn plots verdwenen. Alle hens aan dek om een manier te vinden zodat onze leerlingen de steun krijgen die ze nodig hebben in deze vreemde periode. Volgens kinderpsychiater Peter Adriaenssens uit Mortsel hebben kinderen het voordeel dat hun ontwikkeling en hun hersenen in volle expansie zijn. De meeste onder hen gaan dit meenemen als een realiteit in het leven. Maar het zijn volgens hem de volwassenen, die de roestbakken zijn en alles herkenbaar willen hebben. Als leerkracht moeten wij alvast proberen in te zetten op verandering om deze stelling te ontkrachten.

Tips en tricks van een nerd

Gelukkig leven we in het digitale tijdperk en zijn de meeste leerlingen vaak al bekwaam met muis en laptop. Daarom spreekt het voor zich dat we hen op deze wijze kunnen laten oefenen.  Er zijn een heleboel leuke tools die ons daarbij kunnen helpen. Hieronder som ik een paar tools voor je op die ik interessant vind om uit te proberen.

Nearpod 

In mijn vorige post heb ik het reeds uitgebreid gehad over Nearpod. Nearpod kan je ook gebruiken om online lessen te maken waar de leerlingen thuis toegang tot hebben om de leerstof te bekijken. Neem eens een kijkje op: https://laurencesstartmetlesgeven.blogspot.com/2020/04/mijn-stijl-als-leerkracht.html .

Classdojo

Ik introduceer je Classdojo. Dat is een supertoffe site waar je je klas kan ingeven en waarna tal van mogelijkheden voor je klaarliggen! 
Wat kan je ermee doen?
  • groepen maken op willekeurige basis
  • geluidsmeter installeren (wel eens leuk voor wanneer de school terug opent)
  • timer
  • handige evaluatie van leerlingen maken op een snelle manier
  • activiteiten introduceren a.d.h.v. filmpjes die je zelf kan opnemen
  • communiceren met leerling én ouders 
Classdojo is in de huidige context een fijn communicatiemiddel naar zowel leerlingen als ouders toe. Je kan er ook verschillende filmpjes posten of vragen stellen waarop leerlingen kunnen antwoorden. Leuk voor als je wilt weten hoe het thuis met hen gaat. Dit kan natuurlijk ook via de berichtenfunctie.

Bekijk zelf eens of het iets voor jou is via deze link: https://teach.classdojo.com/#/classes/5dce98418f9184acfca30739/portfolio

Niet alleen de spinnen in je huis, maar ook jij kan webdesigner worden


Zie je het niet zitten om voor elke les apart een online lessenpakket aan te maken? Dan kan je misschien wel een website aanmaken voor je klas! Tegenwoordig gaat dit heel gemakkelijk via verschillende websites. Ikzelf heb een website aangemaakt op Jouwweb. Wil je eens een kijkje nemen? Doe dit dan via deze link:
https://juflaurencegaatonline.jouwweb.be/

Het leuke aan een website is dat je alle lesinhouden overzichtelijk kan aanbieden. Daarenboven kan je ook instructiefilmpjes toevoegen of extra informatie meegeven via youtube of andere sites. Zelf interessante links en nog veel meer toevoegen. Handig is de reactie-functie waarmee de leerlingen kunnen reageren op de inhoud van de les. En je leerlingen kunnen je via de site contacteren voor vragen of mededelingen.

Naar buiten waar de vogeltjes fluiten!

Nu de leerlingen terugvallen op online lessen volgen en vooral binnen in huis zijn, vind ik het ook ontzettend belangrijk om niet enkel digitale opdrachten te voorzien.
Dit is het moment bij uitstek om de leerlingen de natuur te laten verkennen in hun eigen tuin of een park om de hoek.  Mits een beetje creativiteit kunnen er ook verschillende leergebieden bij betrokken worden.
Hieronder enkele ideetjes:
  • Maak een schattentocht waarbij de kinderen op zoek moeten gaan naar verschillende dingen die ze kunnen terugvinden in de omgeving
  • Pluk bloemen en doe er rekenoefeningen mee. Of tel gewoonweg de blaadjes. Doe hetzelfde met steentjes, stokken, blaadjes,... die je verzamelt tijdens een wandeling.
  • Neem tekenmateriaal mee en zoek een rustig plaatsje op. Laat ze tekenen wat ze zien.
  • Welke verkeersborden kom je buiten tegen? (teken ze na, schrijf hun betekenis op of zoek ze op).
  • Schrijf de cijfers van 1 tot 10 op grote A4-papieren. Leg ze verspreid over de grond. Geef de kinderen een aantal splitskaarten en doe zelf ook mee. Leg de splitskaarten allemaal zo snel mogelijk op de juiste plaats. Controleer nadien.
  • Verzamel op het internet 6 weetjes over een kriebelbeestje dat je onderweg als eerste tegenkwam.
  • Ga wandelen en neem een opdrachtenblad mee waarop enkele letters staat (zoals b, d, k en l). Wanneer je iets tegenkomt dat begint met één van deze letters, schrijf je dit op.
  • Zoek 3 soorten blaadjes op de grond. Zoek op het internet van welke boom ze afkomstig zijn.
Er zijn ontelbare mogelijkheden om je leerlingen op een fijne manier te laten leren. Het is aan jou om een goed evenwicht te zoeken tussen de opdrachten.
Heb jij nog goede ideeën die je met mij wilt delen? Zet ze in de reacties hieronder.

Last but not least: ook leerkrachten zijn helden!

Dat Corona onze levens heeft veranderd beseft iedereen maar al te goed! Deze vreemde situatie heeft een grote indruk op mij achtergelaten en ik besef dat ik er als leerkracht ook door ben veranderd. 
Ten eerste besef ik nu dat 'leerkracht zijn' een echte roeping is. Zelfs in deze wereldwijde crisis blijven leerkrachten zich inzetten voor hun leerlingen. Ook al zit je als leerkracht thuis vastgekluisterd, niets zal je weerhouden om te blijven lesgeven. Zelfs al moet dit nu een tikkeltje anders 😉. 
Ten tweede is het een bevestiging dat leerkrachten blijven groeien en ontwikkelen  Denk je dat je lesgeven vooraan in de klas een beetje onder de knie begint te krijgen? Geef dan nu maar even online les in je woonkamer. Een nieuwe uitdaging die ik als leerkracht met beide handen grijp. 
Ten derde toont het echt aan dat leerkrachten dé flexibelste mensen zijn op deze aardbol, niet?  's Ochtends in de klas de leerstof aanreiken, tussen de boterhammen door nog wat kinderen bijbenen, lesgeven thuis vanuit je woonkamer,...
Noem het maar op, de leerkracht kan het!

Mijn conclusie is dat deze crisis je als persoon verandert. Je bent misschien wat banger of wat voorzichtiger geworden maar dat beschouw je best als een leerproces.
Ik heb geleerd dat, zelfs wanneer je perfect voorbereid denkt te zijn, je plannen niet steeds waterdicht zijn. Als leerkracht zal je in gekke of moeilijke situaties al je kennis benutten en je begeven in onbekende wateren zoals 'online lesgeven'. Uiteindelijk worden we na voldoende oefening hierin ook wel een kei
😉. Heb ik gelijk?


Groetjes,




Reacties

Populaire posts van deze blog

Juf Laurence post-corona

In tijden van Corona Leraar maakt samen met twee leerlingen een pakkende video met een boodschap voor de wereld Leraar Michiel Crijns van de Sancta Maria-school in Leuven maakte met de twee meisjes die toch naar school kwamen tijdens de lockdown een video. De video kreeg de titel ‘Liefde in tijden van corona’ .  “We moeten de raadgevingen opvolgen, maar we moeten ook uitgaan van de kracht van mensen. Een universele kracht is de hoop die wij stuk voor stuk koesteren, en dat wilden we met de video overbrengen” , zegt Crijns.  Met deze videoboodschap willen zij  een boodschap van hoop verspreiden en  hopen zij dat ook na de Corona crisis de collectiviteit en de kracht van mensen samen het verschil zullen blijven maken.  De volledige video kan je  hier  bekijken. Het beste uitzicht komt na de zwaarste klim De Coronacrisis woedt nog volop maar tegelijkertijd tekenen zich de contouren af van een wereld na Corona. Maar hoe zal die eruit zien? Zal iedereen armer worden na de enorme kla

Filosoferen in Corona tijden

Hoe de de wereld er straks uitziet is niet te voorspellen. Maar we kunnen haar wel helpen vormgeven. Als ik in de mogelijkheid ben, maak ik graag tijd om tussen het dagelijkse werk door één of ander interessant artikel te lezen. Dat is in deze Corona tijd niet zo eenvoudig, vooral nu mijn jongste dochter volop aan haar zindelijkheidstraining is begonnen. Het interview met de filosofe Daan Roovers vond ik de moeite waard om met jullie te delen. De Nederlandse filosofe Daan Roovers is van mening dat niet iedereen door de lockdown gelijk behandeld wordt. Volgens haar ontstaat er misschien een soort oppervlakkige egaliteit, maar het coronavirus is zeker geen gelijkmaker, zegt zij. ‘Ouderen worden harder geraakt dan jongeren - mannen meer dan vrouwen - mensen met overgewicht meer dan mensen die dat niet hebben. Als de samenleving langzaam weer open wordt gesteld, mogen jonge mensen waarschijnlijk meer dan ouderen. En dat is ook redelijk te verdedigen.’ Een feit is dat men voor th

Mijn verhaal (in het kort)

Mijn verhaal (in het kort) 😊  De meeste dromen zijn bedrog... maar deze niet!  Van jongs af aan droomde ik ervan om juf te worden. Ik herinner me nog steeds juf Nadine van het tweede leerjaar. Ik keek enorm naar haar op, ze was mijn grote voorbeeld. Zij zorgde voor het kleine vonkje dat later zou uitgroeien tot mijn passie en dat is lesgeven.  Vanaf die tijd speelde ik steeds "schooltje" met mijn nichtjes en zusjes en je hoeft je niet af te vragen wie telkens de juf was.  Ik gaf les over de planeten en de maaltafels. Het schoonschrift moest ingeoefend worden... , ik was niet te stuiten. De dag dat mijn jongere zus naar het eerste leerjaar ging heb ik haar, of ze het nu wilde of niet, elke dag met haar huiswerk geholpen. Ze moest en zou oefenen! Let it go!  Opgroeien betekent ook een beetje loslaten... Jeugddromen vervaagden en op mijn achttiende studeerde ik af aan het Sint-Lievenscollege te Antwerpen. Ik vertrok op een lange buitenlandse reis en dacht helemaal